10 praktische richtlijnen voor veilig bewegen, trainen en sporten tijdens de coronaperiode

Wetenschappers, artsen en diverse organisaties roepen op: #blijfsporten.

1. Als je nu pas begint met sporten of bewegen, bouw je het dan heel langzaam op.
2. Beweeg, train of sport, maar kalm aan: niet intensief en niet te lang aan één stuk
3. Doe je normaal duurinspanningen, kies dan nu voor intervalactiviteiten.
4. Oefen wanneer het kan in de open lucht (buiten, tuin, koer, balkon…)
5. Binnen sporten of bewegen is nog altijd veel beter dan niet bewegen
6. Sport nu bij voorkeur in je eentje (of beperk je tot je huisgenoten of 1 niet-huisgenoot)
7. Kom je tijdens het sporten in de buurt van anderen, hou dan anderhalve meter afstand en doe geen high fives of
    handshakes.
8. Doe niets samen in de marge van je sportactiviteit: niet samen met de auto naar de sportactiviteit, niet samen omkleden, …
9. Raak alleen je eigen materiaal aan: gebruik je eigen drinkbus en handdoek, maar ook alleen persoonlijk sportmateriaal als
    een pallet, racket, bal, fiets, step, …
10.Sport niet als je ziek bent, ook niet individueel. Onthoud ook dat je na koorts niet meteen weer mag sporten, maar nog
     evenveel dagen moet rusten als dat je koorts hebt gehad. Na  bv. 3 dagen koorts begin je dus pas op dag 7 weer te sporten.
Blijf bewegen en sporten dus, maar laat je niet verleiden plots intensievere dingen te gaan doen. Als je het volgens deze richtlijnen doet, zal het je weerstand ten goede komen en ben je weer wat beter gewapend tegen het coronavirus.
MEER | www.blijfsporten.be
#blijfsporten

datumlocatie
24/03/2020 00:00 -