Elektronische identiteitskaart (eID)

Iedere Belg die ouder is dan 12 jaar bewijst zijn identiteit met een eID.
Je identiteitskaart blijft 10 jaar geldig. Behalve als je tussen 12 en 18 jaar bent, dan is je eID 6 jaar geldig. Of als je ouder dan 75 jaar bent, je eID blijft dan 30 jaar geldig.

Je ontvangt een uitnodiging als je een nieuwe identiteitskaart moet aanvragen. In specifieke situaties dien je zelf een aanvraag in (zonder uitnodiging):

  • Bij verlies, diefstal of beschadiging van de identiteitskaart.
  • Als de foto niet meer gelijkend is.
  • Als je naam, voornaam of geslacht wijzigt.
  • Als je terugkeert na een lang verblijf in het buitenland.
  • Na een ambtelijke schrapping.
  • Als je huidige kaart bijna vervallen is.

Procedure

Hoe aanvragen

Er zijn verschillende mogelijkheden om een elektronische identiteitskaart te bekomen.  De spoedprocedures zijn enkel mogelijk mits een meerkost.
De aanvraag gebeurt steeds in de gemeente waar je ingeschreven bent.

  • Gewone procedure: Na 2 tot 3 weken krijg je met de post codes toegestuurd. Breng deze mee bij de afhaling.
  • Spoedprocedure: Indien de aanvraag gebeurt voor 15:00, zal de identiteitskaart, samen met de codes, geleverd worden in het gemeentehuis in de loop van de volgende werkdag.
  • Super spoedprocedure: Indien de aanvraag gebeurt voor 15:00, zal deze, samen met de codes, centraal geleverd worden in Brussel. 4:30 na de aanvraag kan de kaart afgehaald worden bij de FOD Binnenlandse Zaken, Park Atrium, Koloniënstraat 1, 1000 Brussel.
    Indien de aanvraag gebeurt na 15:00, kan de kaart afgehaald worden de volgende werkdag vanaf 8:30. De afhaling kan in Brussel ook op zaterdag!

Opgelet! Gingelom levert biometrische identiteitskaarten af.
Dat betekent dat je zowel bij de aanvraag als de afhaling van je identiteitskaart je vingerafdrukken moet geven.
Maak daarom een afspraak en kom dan persoonlijk langs bij de dienst burgerzaken.

Hoe afhalen

Maak een afspraak en kom vervolgens persoonlijk naar de dienst burgerzaken.

Verlies of diefstal van je eID

  • Meld de diefstal van je eID aan de politie. Zij geven je een attest, waarmee je een nieuwe kaart bij de dienst burgerzaken aanvraagt.
  • Ben je de identiteitskaart verloren? Maak een afspraak en kom naar de dienst burgerzaken voor de aanvraag van een nieuwe kaart. Bel meteen naar het gratis nummer 00800 21 23 21 23. De helpdesk van Binnenlandse Zaken is 24 op 24 uur bereikbaar. Je oude kaart wordt meteen geblokkeerd.

Nieuwe pin- of pukcode aanvragen

Geef je 3x na elkaar een foutieve pincode in, dan is je eID geblokkeerd. Zoek je document met je pin- en pukcodes en maak een afspraak met de dienst burgerzaken. Neem je eID en codes mee.
Met je pukcode kunnen we je eID resetten. Je ontvangt meteen een nieuwe pincode. Weet je je pukcode niet meer, dan moet je nieuwe codes aanvragen bij de Federale overheid Binnenlandse zaken.
Opgelet: geef je volmacht en eID mee als iemand anders deze in jouw plaats komt afhalen.

Meebrengen

Meebrengen bij aanvraag:

  • Je uitnodiging (oproepingsbrief).
  • Je huidige eID of je attest van verlies of diefstal.
  • Een recente pasfoto die voldoet aan de I.C.A.O-normen. Deze pasfoto kan eventueel ter plaatse genomen worden, voorzie dan zelf €5 gepast!

Meebrengen bij afhaling:

  • Brief met activeringscodes (pin- en pukcode).
  • Je oude eID of je attest van verlies of diefstal.

Bedrag

De productiekosten van de identiteitskaarten en de kosten voor aanvraag nieuwe codes, worden jaarlijks geïndexeerd.

Uitzonderingen

Ben je niet- mobiel en/of zwaar ziek en kan je daarom niet naar het gemeentehuis komen? Zorg dan voor een doktersattest dat staaft dat je fysisch niet-mobiel bent, en/of geen handtekening of vingerafdrukken kan geven.  Neem daarna contact op met onze dienst voor de verdere afhandeling.


Contactinformatie